Om skolan

Naturbruksgymnasiet i Kalix har Skolan har också tre skördar- och skotarsimulatorer.

Du funderar på att gå skola i Kalix. Det tycker vi låter som en bra idé!

På Kalix Naturbruksgymnasium studerar du tillsammans med cirka 80 andra elever. Kalix är ingen storstad utan en trygg liten kommun med närmare 16 300 invånare. I centrala stan bor ungefär 8 000 människor.

Om du gillar skogen och naturen vet vi att du kommer att trivas!

På skolan har vi moderna maskiner, tre skördare och sex skotare. Skolan har också tre skördar- och skotarsimulatorer samt två minikranar för att träna färdigheter i bland annat kranhantering. Detta gör att vi kan ge en modern maskinförarutbildning. Vi utbildar genom att utföra verkliga uppdrag åt näringen och genom att sköta om skolans egen skog. Naturbruksgymnasiet har en lite unik sågverksanläggning med två sågbänkar, datorstyrd torkanläggning och en exportlisthyvel. I skolmiljö är det den enda av sitt slag i Sverige.

En värmecentral med fastbränslepanna värmer skolan med spillprodukter, såsom spån och flis från sågverket. Vi satsar på kvalitet när det gäller vår utrustning.

Under årskurs tre gör du 4 - 6 veckors praktik. Skolan har internationella kontakter, så varför inte åka till Tyskland eller Skottland på praktik.

Känns det som om naturbruksgymnasiet vore något för dig? Från alla våra inriktningar har du stora möjligheter att starta eget som inom skog, skogsvård, entreprenad, jaktguidning eller varför inte ett eget litet sågverk. Välkommen till Kalix!

Välkommen till Kalix!